Theses

There has been several PhD and Master’s Theses carried out in Gamelab, first in Hypermedia and in collaboration with the Media Culture, then within the Information Studies and Interactive Media degree program.

PhD theses from the Game Research Lab researchers:

  1. Aki Järvinen, Games without Frontiers. Theories and Methods for Game Studies and Design (2008) [link]
  2. Olli Sotamaa, The Player’s Game: Towards Understanding Player Production Among Computer Game Cultures (2010) [link]
  3. Markus Montola, On the Edge of the Magic Circle: Understanding Pervasive Games and Role-Playing (2012) [link]
  4. J. Tuomas Harviainen, Systemic Perspectives on Information in Physically Performed Role-play (2012) [link]
  5. Jaakko Stenros, Playfulness, Play, and Games: A Constructionist Ludology Approach (2015) [link]

MSc Theses from the Information Studies and Interactive Media / Internet and Game Studies degree program [full texts available in tampub.uta.fi archive]:

  1. Henrik Saari, Itsensä esittäminen Facebookissa: eri-ikäisten käyttäjien käsitykset ja kokemukset verkostopalvelussa esiintymisestä (Self-representation in Facebook: the experiences of users of different ages about performing in online networking service) (2010)
  2. Eva Leppänen, A Study of Views of Facebook Users on the Role of Haptics in Social Network Systems (2010)
  3. Matti Linna, Trotting the Globe: Evaluating and Categorizing Playful User Experiences of Google Earth (2010)
  4. Kati Alha, Concepts of Game Innovation: A View from the History of Digital Games (2011)
  5. Mika Mustikkamäki, Digitaaliset pelit ja pelilukutaito (Digital games and games literacy) (2011)
  6. Tuuli Saarinen, Emotional Matters: Delineating Game Industry Professional’s View on Emotion in Video Games (2011)
  7. Erkka Rautio, Suomalaisten pokeriharrastajien odotuksia ja kokemuksia Raha-automaattiyhdistyksen nettipokeripalvelusta (Finnish poker gamers’ expectations and experiences of RAY online poker service) (2012)
  8. Sari Eskelinen, Tampereen yliopiston intran käytettävyys ja käyttäjäkokemus (The usability and user experience of the intranet of University of Tampere) (2012)
  9. Heikki Tyni, Extended or Exhausted: The Production, Form, and Reception of Downloadable Content in Skate 3 (2012)
  10. Yrjö Lappalainen, Verkkosivuston informaatioarkkitehtuurin heuristinen evaluointi: PIKI-verkkokirjasto (The heuristic evaluation of web site’s information architecture: case PIKI online library) (2012)
  11. Teija Kouvo, Kuvien kuvailu: tutkimus suomalaisista Flickr-kuvapalvelun käyttäjistä (Description of images: study of the Finnish users of Flickr) (2013)
  12. Riikka Venetjoki, Verkkoviestinnän seuranta ja arviointi suomalaisissa julkisissa organisaatioissa (Tracking and evaluation of online communications in Finnish public organisations) (2013)
  13. Tero Huttunen, Hiljaiset pojat: haastattelututkimus ongelmapelaajista osana sosiaali- ja terveysalan sekä nuorisotyön ammattilaisten asiakaskuntaa (Interview study of problem gamers as parts of the clientele of health and youth work professionals) (2013)
  14. Heidi Vaarala, Sosiaalisen median yhdistäminen digitaaliseen portfolioon käyttömotivaation näkökulmasta (Combining social media to digital portfolio, from the perspective of user motivations) (2013)
  15. Esko Vankka, Free-to-Play Games: Professionals’ Perceptions (2014)
  16. Mika Uusi-Kilponen, Viestinsidos: tutkimus 18–40-vuotiaiden suomalaisten internetin käyttötarkoituksista ja käyttötavoista (Communication connection: study of 18-40-year-old Finns’ use purposes and use manners for the Internet) (2014)
  17. Juha-Matti Pulkkinen, Design values of digital role-playing games (2014)
  18. Riikka Järvinen, “Täähän avaa koko mailman” – kokemuksia mobiiliteknologian käytöstä yläkoulussa (Experiences from the use of mobile technology in upper comprehensive school) (2015)
  19. Juhani Tamminen, Gamification and the User Engagement in Self-Learning Software (2015)
  20. Jouni Peltokangas, Suunnittelijan ja pelaajan käsityksiä pelikokemuksesta – Cabals: Magic & Battle Cards -pelin tarkastelu kokemuskäyrien avulla (Designer’s and player’s views of the game play experience – analysing Cabals: Magic & Battle game with the user experience curve method) (2015)
  21. Joni Alava, Kirjasto pelissä: pelit ja pelaaminen Suomen yleisissä kirjastoissa (Games and playing in public libraries in Finland) (2015)
  22. Johanna Nevalainen, Kuvien kuvailun ja -hallinnan kehittäminen: tapauksena Tampereen yliopiston viestintäyksikön digitaalinen kuva-arkisto (Improving the description and management of images: the case of digital photo archive in the University of Tampere Press and Information Office) (2015)
  23. Laura Hämäläinen, Queer ja pelit (Queer and games) (2015)
  24. Saila Kurtti, Näppäimiltä kosketukselle – tabletilla pelaaminen (Playing games with tablet devices) (2015)
  25. Jorma Riihikoski, Verkkotyökalujen ja sosiaalisen median hyödyntäminen lähidemokratiassa ja kunnallisessa päätöksenteossa (Online tools and social media in local democracy and municipal decision-making) (2015)
  26. Karoliina Korppoo, Designing Game Analytics for a City-Builder Game (2015)
  27. Titi Tamminen, Syntyykö verkostoissa yhteisöllistä tietämystä? Eri organisaatioissa ja maantieteellisesti eri paikoissa toimivien asiantuntijoiden verkostojen tiedonluomisesta, case-AVO (Collective knowledge creation in a distributed expert network, case AVO) (2015)
  28. Teemu Nieminen, Pelittääkö? Tutkimus opettajien asenteista digitaalisten pelien käyttöön perusopetuksessa (Study of teachers’ attitudes towards the use of games in comprehensive school) (2015)
  29. Ville Kankainen, Kahden maailman vuorovaikutuksessa: tapaustutkimus Blood Bowl -lautapelin ja sen digitaalisten versioiden tarjoamista pelikokemuksista (Case study comparing the player experiences provided by the Blood Bowl board game and its digital versions) (2015)
  30. Katri Mäkelä, Videopelien interaktiivisuus ja pelaajan tekemät valinnat sekä niiden merkitys (The interactivity of video games, players’ choices and their meaning) (2015)
  31. Tuulia Nevala, Pelaamisen elinkaari: 1978-1985 syntyneiden pelihistoriaa Etelä-Pohjanmaalta (The life-cycle of gaming: the game history of persons born in 1978-1985 in South Ostrobothnia) (2015)
  32. Aleksi Vesanen, Games Literacy and Gaming Capital: A Theoretical and Practical Examination (2015)
  33. Kristian Haaga, Verkkopelialan tulevaisuuden näkymiä (2016)
  34. Minna Helynen, Nuorisotakuutoimijoiden Internetin ja sosiaalisen median työkäyttö Pirkanmaalla (2016)
  35. Olli-Poika Parviainen, Digitaalinen pelaaminen ikäihmisten elämässä (2016)
  36. Esko Ronimus, Verkkoroolipelien toteutuksen haasteet pelaajien näkökulmasta (2016)
  37. Anu Valli, The Generations in the Frontline. From early to current: The Baby Boomers and Gen Xers socialized the Internet as part of our everyday life (2016)
  38. Nikola Anna Adamus, Fantasy Miniature Wargames and Their players: A Study of Finnish Wargamers in Tampere (2016)
  39. Marita Neenberg, Introduction to the Diversity of Community Created Levels and Themes in LittleBigPlanet 2 (2016)